Opony rowerowe zimowe, uniwersalne czy może terenowe? Poradnik dla cyklisty, który żadnej pogody się nie boi

Opony rowerowe zimowe, uniwersalne czy może terenowe? Poradnik dla cyklisty, który żadnej pogody się nie boi

0 0
Read Time:2 Minute, 59 Second

Gdy pogoda staje się bardzo niesprzyjająca do jazdy rowerem, zapaleni cykliści mimo wszystko się na nią decydują. O ile jazda w mieście w trudnych warunkach jest możliwa, pod pewnymi warunkami, na zwykłych oponach, o tyle na nawierzchni nieasfaltowej lub na lodzie trzeba już zadbać o dobór specjalnych opon do roweru. Oto zatem nasz poradnik dla tych, którym żadna aura niestraszna.

Kiedy możesz jeździć na zwykłych slickach w mieście?

Nawet, kiedy zima zaskoczy drogowców, to jednak odśnieżarki w krótkim czasie radzą sobie z nadmiarem śniegu, a przy okazji wysypywana jest sól drogowa. Asfalt bardzo szybko staje się jedynie mokry, ale nie jest już oblodzony. Takie warunki właściwie niczym nie różnią się od jazdy po mokrej nawierzchni, dlatego w tym przypadku można jeździć w zimie na oponach, na których jeździło się przez cały rok. Oczywiście należy sprawdzić czy są odpowiednio przyczepne do podłoża. W warunkach zimowych zamiast dopompowywać koła, cykliści robią coś wręcz przeciwnego, a mianowicie odpuszczają nieco ciśnienia, jednak nie więcej niż 10%. Dzięki temu opona może lepiej trzymać się nawierzchni.

Jak przygotować rower do jazdy w śnieżnych zaspach?

Dla niektórych ekstremalna jest jazda w zaspach śnieżnych. Tu trzeba zadbać o odpowiednią ochronę łańcucha, a ponadto wybrać opony z jak najszerszym bieżnikiem. Co to znaczy? Jego szerokość powinna być taka jaka mieści się w przypadku danego typu roweru. Opony rowerowe do jazdy terenowej doskonale się tu nadają. Oczywiście wyposażone są w większe rowki, dzięki którym może być ona bardziej przyczepna. Jednak to nie wszystko. Również w tym przypadku często zmniejsza się nieco ciśnienie. Takie opony najlepiej sprawdzają się do jazdy na rowerach mtb. Jednak można je zamontować również w innych modelach w miarę dostępnego zakresu przestrzeni do ich zamontowania. O poziomie odporności danego ogumienia można dowiedzieć się na podstawie współczynnika TPI, który oznacza liczbę nici oplotu na cal kwadratowy opony. Im wyższy, tym opona bardziej odporna na przebicie punktowe i przecięcia. Do jazdy w zaspach można wykorzystać również opony wyposażone w kolce, znajdujące się na ich środkowej części.

Czy jazda po lodzie może być bezpieczna?

Wśród wielu rowerzystów, którzy preferują jazdę w zimowych warunkach są amatorzy przemieszczania się po lodzie. W tym przypadku bezwzględnie należy posiadać opony z kolcami. Niektórzy cykliści próbują złapać tu przyczepność na szerszych z mniejszym ciśnieniem, jednak aby zapewnić najwyższy poziom komfortu należy wybrać te wyposażone w nity. Oczywiście należy wiedzieć, że taki rodzaj opon zupełnie nie nadaje się na asfalt, gdyż może zniszczyć dętkę. W przypadku takich elementów wielu rowerzystów decyduje się na opony bezdętkowe.

Błoto pośniegowe – jakie opony rowerowe będą najlepsze?

W terenach, gdzie zalega błoto pośniegowe również zwiększa się przyczepność, stosując szerszą oponę na przedzie i nieco węższą z tyłu. W ten sposób można złapać właściwy balans. Jednak nie jest to jedyna opcja, jaką ma się do wyboru. Dobrym wyborem będą także opony do roweru z kolcami rozmieszczonymi po bokach. Takie rozmieszczenie zapobiega uszkodzeniu dętki. Dzięki temu w sytuacji awaryjnej można ją również stosować na odśnieżonym asfalcie.

O czym jeszcze powinien pamiętać rowerzysta w trudnych warunkach?

Rower należy doposażyć w odpowiednio silne oświetlenie, które będzie widoczne przy intensywnych opadach. Bardzo istotne znaczenie ma również wybór pedałów antypoślizgowych. Przy jeździe w zimie, to absolutny niezbędnik. Ponadto trzeba posiadać również sprawny dzwonek rowerowy. Przydadzą się również dodatkowe odblaski.

Warto pamiętać, aby po każdej takiej rowerowej eskapadzie dokładnie wyczyścić rower. Jest to niezbędne, aby żadne części nie zaczęły rdzewieć i by można było korzystać z roweru bez przeszkód. Przed każdą przejażdżką jest również konieczne olejowanie oraz sprawdzenie hamulców i ich ewentualne wyregulowanie. Jazda w zimie może być naprawdę bezpieczna, jeśli stosujesz się do podstawowych zasad użytkowania roweru w zimie, a także przepisów ruchu drogowego.

About Post Author

Redakcja Fit-Pro.pl

Fit-pro.pl to gólnopolski serwis fitness skierowany do osób ćwiczących i trenerów fitness. Naszym priorytetem jest poprawa świadomości o korzyściach płynących z ćwiczeń fitness. Jesteśmy oficjalnym członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Trenerów Fitness.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Książka „Projekt: Zdrowe życie”
Next post CrossFit – jak zacząć i gdzie trenować? Jaki sklep crossfit wybrać?