Co jemy, czyli owoce i warzywa w diecie statystycznego Polaka

Co jemy, czyli owoce i warzywa w diecie statystycznego Polaka

0 0
Read Time:2 Minute, 44 Second

Najbardziej lubimy pomidory i ogórki, a także jabłka i owoce jagodowe. Nie zmienia to jednak faktu, że warzyw i owoców, z wyjątkiem tych egzotycznych, jemy coraz mniej. Kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma zachęcić do spożywania krajowych produktów.

Owoce
Z badań wynika, że najchętniej jemy jabłka. W 2011 r. statystyczny Polak zjadł 13,2 kg tych owoców. Ich spożycie jednak sukcesywnie spada – w 2010 r. wynosiło 15 kg na osobę, zaś w 2009 r. – 16,2 kg1. W drugiej kolejności sięgamy po owoce jagodowe (m.in. truskawki, jagody, maliny, agrest, porzeczki). W 2011 ich konsumpcja utrzymywała się na poziomie 4,7 kg/os., ale – podobnie jak w przypadku jabłek – również systematycznie się zmniejsza (w 2010 – 5 kg, 2009 – 6,4 kg).

Popularne są także wśród Polaków owoce pestkowe – śliwki, czereśnie, wiśnie, morele.
W ubiegłym roku na osobę przypadło prawie 4 kg wymienionych produktów (w tym 1,3 kg śliwek). To jednak dużo mniej niż na przykład w 2009 r., kiedy statystyczny Polak zjadał aż 6,2 kg tych owoców.

Pijemy również mniej soków owocowych i owocowo-warzywnych. Regularny spadek ich spożycia odnotowywany jest od 2008 r. Wtedy to na jedną osobę przypadało 12,2 kg soków, podczas gdy w 2011 – już tylko 10,6 kg.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku owoców południowych (cytrusowych i bananów). Od kilku lat ich konsumpcja systematycznie wzrasta i w ubiegłym roku wyniosła 12,8 kg/os.

Owoce zagraniczne mają w Polsce bardzo wysoki poziom spożycia. Wśród rodzimych owoców praktycznie konkurować mogą z nimi jedynie jabłka – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjator ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. – Polacy wciąż nie doceniają walorów krajowych owoców i warzyw, wybierając na przekąskę banana lub pomarańczę. Warto zmienić te przyzwyczajenia. Stąd celem kampanii „Pora na pomidora” jest wzrost spożycia produktów rodzimych.

Warzywa

Wśród warzyw najchętniej sięgamy po pomidory. W 2011 r. ich spożycie wyniosło 10,6 kg na osobę i było wyższe o niemal 1,5 kg w porównaniu z 2010. Na stole przeciętnego Polaka często goszczą również ogórki (2011 – 7 kg/os.), kapusta (6,6 kg/os.), marchew (6,2 kg/os.) oraz cebula (5,8 kg/os.). Jednak w odróżnieniu od pomidorów, zainteresowanie tymi warzywami wśród Polaków nieznacznie spada.

Jemy natomiast niewiele buraków (2011 – 2,8 kg/os.) i warzyw kalafiorowatych (2 kg/os.). Soki warzywne też nie cieszą się w Polsce popularnością.

Więcej informacji: www.poranapomidora.com oraz www.facebook.com/poranapomidora

„Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”
Wzrostowi spożycia rodzimych warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbędą się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce.

Pierwszy happening odbył się w Stegnie 21.07 br. Pozostałe zaplanowano w Wałczu – 4.08, Słupsku
– 11.08, Zamościu – 19.08 oraz w Jeleniej Górze – 26.08. W trakcie imprez będą rozdawane warzywa i owoce. Nie zabraknie wypuszczanych w niebo balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym oraz gier i zabaw.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

About Post Author

Redakcja Fit-Pro.pl

Fit-pro.pl to gólnopolski serwis fitness skierowany do osób ćwiczących i trenerów fitness. Naszym priorytetem jest poprawa świadomości o korzyściach płynących z ćwiczeń fitness. Jesteśmy oficjalnym członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Trenerów Fitness.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Fit w wielkim mieście
Next post Siódme poty, czyli problem mężczyzn latem