Sprzęt do domowej siłowni – co wybrać?

Wybór sprzętu treningowego powinien uwzględniać nasze indywidualne potrzeby, przede wszystkim rodzaj preferowanych ćwiczeń fizycznych oraz wielkość pomieszczenia, w którym chcemy urządzić domową siłownię. 

Znając współczesne warunki mieszkaniowe, wolnego miejsca w mieszkaniu zwykle nie mamy zbyt wiele, będziemy zatem musieli ograniczyć się do kilku podstawowych sprzętów. W przypadku domów jednorodzinnych, wolnego miejsca jest zwykle znacznie więcej (strych, piwnica, garaż), zatem możemy pokusić się o skompletowanie większej ilości sprzętu, co wpłynie na zwiększenie różnorodność możliwych do wykonania ćwiczeń fizycznych.  Pomijając kwestie lokalowe, do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze sprawa typu treningu, jaki zamierzamy realizować. Jeśli chcemy się odchudzić i pracować nad lepszą kondycją fizyczną, najlepsze do tego celu będą różnego rodzaju sprzęty fitness. Jeśli natomiast zależy nam na wzroście siły i masy mięśni, najlepsze do tego celu będą wolne ciężary i sprzęty do ćwiczeń z obciążeniem.

Podstawowy sprzęt do treningu siłowego

Ćwiczenia z ciężarami dają najlepszy efekt, gdy zależy nam na wzmocnieniu mięśni i wzroście ich masy. Podstawą wyposażenia domowej siłowni dla osoby, która chce pracować nad wielkością swoich mięśni, będą zatem hantle i sztangi. Najlepiej zaopatrzyć się w parę hantli z możliwością regulacji wielkości obciążeń oraz w przynajmniej jeden gryf prosty z zestawem obciążeń dostosowanych do naszych aktualnych możliwości – w miarę progresu zawsze można dokupić dodatkowe obciążenia. Na start zwykle wystarczy sztanga z obciążeniami rzędu 30-60kg i hantle z obciążeniami rzędu 10-20kg.

Do wykonania szeregu ćwiczeń z wolnymi ciężarami potrzebna będzie nam jeszcze specjalna ławeczka treningowa oraz stojaki pod sztangę. W sklepach znajdziemy gotowe zestawy składające się z ławeczki, stojaków i sztangi. Każdy z tych elementów dokupić możemy również osobno. Co warte podkreślenia, jeśli szukamy sprzętu umożliwiającego wykonanie większej liczby różnych ćwiczeń, lepiej zdecydować się na zakup ławeczki z dostawianymi do niej stojakami. Dzięki temu możemy trenować również nogi. Ławeczka połączona na stałe ze stojakami, takiej możliwości treningowej już nam nie oferuje.

Zestaw treningowy składający się z hantli, sztangi, ławeczki treningowej regulowanej (taka ławeczka daje możliwość trenowania w wielu różnych płaszczyznach) i stojaków pod sztangę możemy wzbogacić także o drążek do podciągania czy ekspander sprężynowy. Tego typu drobne przedmioty urozmaicają codzienny trening, pozwalając atakować mięśnie pod nieco innym kątem, co sprzyja wzrostowi ich siły i masy. Poza tym są to sprzęty, które zajmują wyjątkowo mało miejsca, dzięki czemu sprawdzą się w każdej siłowni, również tej zorganizowanej w małym mieszkaniu.

Jeśli dysponujesz większym pomieszczeniem na siłownię, prócz zakupu ławeczki i sztangi możesz pomyśleć także o kupnie wielofunkcyjnej maszyny do ćwiczeń. Atlasy pozwalają na wykonywanie wielu różnych ćwiczeń, w tym na wykonywanie ćwiczeń izolowanych, co sprzyja kształtowaniu rzeźby. Warto pamiętać, że tego typu urządzenia są jednak dość drogie, a ich użyteczność w dużym stopniu zależy od naszego zaawansowania treningowego.

Podstawowy sprzęt do treningu wytrzymałościowego

Dla poprawy wytrzymałości i ogólnego usprawnienia całego organizmu, najlepszą alternatywą wobec klasycznych ćwiczeń siłowych będzie trening fitness. Ćwiczenia aerobowe i trening kondycyjny pozwolą zrzucić nadmiar kilogramów oraz zwiększyć naszą wytrzymałość. Ten rodzaj treningu preferowany jest przede wszystkim przez panie, które chcą się odchudzić i wyrzeźbić swoją sylwetkę.

Podstawowe sprzęty, jakie przydadzą się podczas tego typu treningu realizowanego w warunkach domowych, to różnego rodzaju piłki gimnastyczne, niewielkie hantle i obciążenia, które można mocować do kostek lub nadgarstków, ekspandery sprężynowe i taśmy gimnastyczne, stepy i steppery, a także miękkie maty do ćwiczeń. Sprzęt tego typu zajmuje niewiele miejsca, dlatego może stać się podstawą wyposażenia każdej domowej siłowni. Jeśli miejsca mamy nieco więcej, dodatkowo dokupić możemy również rowerek stacjonarny (mechaniczny lub magnetyczny), orbitrek, wioślarza lub bieżnię.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie