/Rowerzystka na ulicy, czyli jak przeżyć w miejskiej dżungli

Rowerzystka na ulicy, czyli jak przeżyć w miejskiej dżungli

Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia. Na szczęście miejska infrastruktura robi się coraz bardziej przyjazna dla jednośladów. Jak wyglądają nowe rozwiązania dla rowerzystów i jak z nich korzystać – odpowiedź w poniższym tekście.

Jaki rower do jazdy po mieście?

Rowery miejskie służą, zgodnie z nazwą, przede wszystkim do przemieszczania się po ścieżkach, ulicach i alejkach – takie jednoślady mają zapewniać zarówno możliwość sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), ale też podkreślenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kładą szczególny nacisk na wygodę – zapewnia ją m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodełko. Często razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: błotniki, osłonę łańcucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronę przed zabrudzeniem), nóżkę, koszyk albo sakwę , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Do powyższego opisu doskonale pasują np. jednoślady z kolekcji firmy KROSS – stworzone z myślą o kobietach modele Modo czy Moderato. Oprócz tego, że są funkcjonalne, to jeszcze piękne i w bardzo modnych kolorach. Jeśli zaś szukamy roweru, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto polecić model Evado 1.0, zaprojektowany z myślą o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni.

Jest coraz lepiej

Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.

Śluzy rowerowe – czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem – jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.

Kontrapasy rowerowe – pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy – dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach

Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) – droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi – konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od…

Pasów rowerowych – czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).

Polacy stawiają na rowery miejskie

Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać – z opublikowanych przez firmę KROSS (największego polskiego producenta rowerów) wynika, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz „wielozadaniowych” rowerach trekkingowych.

„Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym „środowisku” sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko – naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią” – skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z KROSS

W ciągu ostatnich dwóch lat polskie miasta stały się dużo bardziej przyjazne rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturę zdały sobie sprawę z szeregu korzyści płynących z rowerowej mody. Oczywiście, sytuacja wciąż jest daleka od ideału – ale zmiany w przepisach, liczba i długość nowopowstających ścieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnień dla rowerzystów pokazują, że sprawy zdecydowanie idą w dobrym kierunku.