Pokonaj zaparcia

Zaparcia są częstym następstwem niewłaściwej diety, w tym odchudzającej, stosowania tabletek przeciwbólowych, przeciwdepresyjnych, czy leków na nadciśnienie. Zaparcia są też czasem objawem chorób układu pokarmowego, dlatego lepiej ich nie bagatelizować. Czasem warto udać się do lekarza, ale jeżeli problem jest chwilowy, można spróbować samodzielnej suplementacji w celu uregulowania pracy jelit.

W aptece znajdziesz m.in. tabletki na zaparcia, czopki glicerolowe, saszetki z składnikami do rozpuszczania w wodzie i olej rycynowy. Składniki starannie dobranych na zaparcia preparatów działają przeczyszczająco mniej lub bardziej intensywnie. Dzięki innowacyjnym formułom leków na zaparcia leczenie przebiega szybko i bezboleśnie. Leki regulujące prace jelit, czopki przeczyszczające, herbatki ziołowe na zaparcia, błonnik i syrop na zaparcia to preparaty, po które najczęściej sięgamy przy problemach z wypróżnianiem się.

Kiedy wdrożyć tabletki na zaparcie

Lekarze wyróżniają dwa rodzaje zaparć. Ostre, to zaparcie, które pojawia się nagle i zwykle jest reakcją na zmianę diety, porządku dnia, stres, niepokój lub zmiany hormonalne. W tych przypadkach organizm może w naturalny sposób wrócić do swojego rytmu w ciągu kilku dni, ale na pewno pomoże lek przeczyszczający.

Z kolei przewlekłe zaparcie staje się uporczywym problemem i wtedy zwykle wymaga interwencji lekarza. Jelita nie są w stanie sprawnie pracować, co może wynikać z różnych czynników, takich jak życie w stresie, siedzący tryb życia, zła dieta lub działanie uboczne leków na nadciśnienie, depresję. Jeśli zaparcie utrzymuje się dłużej niż tydzień albo nawraca od razu po leczeniu, ważne jest, żeby skontaktować się z lekarzem.

Ureguluj swoją dietę

Nieprawidłowa dieta, czyli składająca się z dużej ilości węglowodanów i tłuszczów zwierzęcych, sprzyja zaparciom. Są one ciężkostrawne i długo leżą w żołądku i jelitach. Bardzo ważny jest błonnik, który pobudza przewód pokarmowy do aktywności. Dlatego do swojego codziennego menu warto wprowadzić produkty z wysoką zawartością błonnika, jak warzywa, owoce, kefir, kasza, czy jogurt. Bardzo ważna jest także regularne spożywanie posiłków.

Zbyt mała ilość wypitej wody również prowadzi do zaparć. W ciągu dnia organizm potrzebuje około 2-3 litrów wody. Lepiej unikać gazowanych słodkich napojów, które mogą powodować wzdęcia. Najzdrowsza jest niegazowana woda i słaba herbata, która wspomaga trawienie.

Równie ważna dla prawidłowego funkcjonowania jelit jest aktywność fizyczna. Ćwiczenia są masażem dla jelit, wzmagają tzw. ruchy robaczkowe. Nie trzeba od razu uprawiać sportu wyczynowo, wystarczy spacer, pływanie, jazda na rowerze czy niezbyt ciężka gimnastyka.

Co pomaga na zaparcia?

Trzeba także pić dużo płynów, 2,5-3 l. dziennie. Jeśli naszemu organizmowi dostarczamy zbyt małe ilości wody to on, chroniąc się przed odwodnieniem, wykorzysta wodę z zawartości jelitowej, a to skutkuje i zaparciami.

Uporczywe zaparcia pojawiają się na skutek prowadzenie siedzącego trybu życia. Korzystnie na ruch jelit wpływają: spacerowanie, jazda na rowerze i pływanie i warto wdrożyć takie zmiany w trybie życia, aby tabletki na zaparcie nie stały się środkiem, bez którego nie możemy się obyć. Uważamy, że dla orgizmu w ogóle, ale szczególnie dla prawdiłowej pracy układu pokarmowego, istotne jest nikanie stresu. Wpływa on negatywnie na mięśnie wspomagające prawidłowe ruchy jelit. Stres powoduje także inne zmiany w naszym organizmie, dlatego warto odreagowywać na spacerach lub pozwolić sobie na aromatyczną kąpiel, która rozluźni mięśnie.

W większości przypadków możemy sięgnąć po tabletki na zaparcia. Musimy jednak być rozważni i wiedzieć, że tabletki działają krótko, a ich długie stosowanie skutkuje tym, że jelita szybko przyzwyczajają się do nich.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie