Jakie odżywki i suplementy przydadzą się w czasie treningu biegowego?

Zapotrzebowanie energetyczne osób uprawiających sport jest znacznie większe niż u osób prowadzących bierny tryb życia. Jeśli biegasz, potrzebujesz większej ilości węglowodanów, które zapewnią energię Twoim mięśniom i białek, które je wzmocnią i odbudują ich strukturę.

Poza tym wzmożona aktywność fizyczna wiąże się także z większym zapotrzebowaniem organizmu na witaminy i minerały, na przykład na wapń i magnez, które odpowiadają za stan naszych kości i stawów. Dla osób uprawiających jogging, ważne jest zatem nie tylko właściwe skonstruowanie swojej codziennej diety, ale także, jeśli zachodzi taka potrzeba, sięgnięcie po dodatkowe odżywki dla sportowców, a także po różnego rodzaju preparaty witaminowo-mineralne często określane mianem suplementów diety.

Napoje izotoniczne i batony energetyczne

Tego rodzaju odżywki dla sportowców to produkty, po które w pierwszej kolejności sięgają osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe takie jak biegi. Podczas biegu tracimy duże ilości wody, a wraz z nią znaczne ilości minerałów i witamin. Napoje izotoniczne to najprostszy i jednocześnie najbardziej skuteczny sposób na uzupełnienie tych niedoborów. Bieg to także duży ubytek glikogenu w naszych mięśniach. By uzupełnić braki glikogenu i tym samym przyspieszyć proces potreningowej regeneracji, w trakcie biegu warto sięgać po batony lub łatwo przyswajalne żele energetyczne, które zawierają duże ilości szybko przyswajalnych węglowodanów, które od razu zamieniane są przez organizm w energię. Popularnym rodzajem odżywek dla sportowców są także odżywki białkowe. Po zakończonym treningu biegowym można sięgnąć po baton o podwyższonej zawartości protein, który dostarczy materiału niezbędnego do odbudowy struktury nadwyrężonych mięśni.

Multiwitaminy i suplementy mineralne

Jeśli wysiłek w czasie biegu jest naprawdę ekstremalny, stosowanie napojów izotonicznych może okazać się niewystarczające. W takiej sytuacji warto wspomóc organizm sięgając po preparaty witaminowe i mineralne, najlepiej takie, które obfitują w dobrze przyswajalny magnez, potas, sód i wapń, a także w witaminy A, C, D, E i witaminy z grupy K. Suplementy wspomogą odporność organizmu, przyspieszą potreningową regenerację i w korzystny sposób wpłyną na osiągane przez nas wyniki sportowe. Oczywiście dla wielu osób preparaty witaminowo-mineralne to nie to samo co odżywki dla sportowców. W praktyce działanie obu grup preparatów ma podobny cel. Ma wspomóc funkcjonowanie organizmu narażonego na zwiększony wysiłek fizyczny.

Odżywki białkowe i aminokwasy BCAA

Izolaty białkowe to popularny rodzaj odżywek dla sportowców związanych ze sportami siłowymi. W przypadku biegaczy stosowanie tego typu suplementacji zwykle nie jest jednak potrzebne. Wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta, bogata zarówno w węglowodany, jak i w białka czy tłuszcze. Odstępstwem od tej reguły mogą być aminokwasy BCAA, które hamują rozpad białek w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego – np. wyczerpującego treningu biegowego. Dzięki temu mięśnie biegacza szybciej się regenerują, a sam trening staje się bardziej efektywny.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie