Jak rozwija się infekcja i jak jej zapobiegać?

Ból gardła, gorączka, katar i ogólne osłabienie to charakterystyczne objawy infekcji. Jak rozpoznać jej rodzaj i jak się przed nią uchronić?

Infekcja wywołana wirusami

Za infekcje w sezonie jesienno-zimowym najczęściej odpowiadają wirusy. Przenikają one z powietrza do osłabionego organizmu i atakują błonę śluzową dróg oddechowych. Choroba rozwija się powoli, początkowo dając łagodne objawy w postaci pogorszenia samopoczucia, osłabienia. Następnie pojawia się kichanie, katar lub zatkanego nos, ból głowy i gardła oraz gorączka do ok. 38 stopni Celsjusza. Jeśli występuje kaszel, to na ogół suchy, bez odrywającej się wydzieliny.

Może się jednak zdarzyć, że u niektórych osób infekcja wirusowa będzie miała gwałtowniejszy przebieg, a objawy staną się uporczywe.

fotolia_118430778_subscription_monthly_m

Infekcja bakteryjna

Infekcje bakteryjne pojawiają się często jako konsekwencja zaatakowania organizmu przez wirusy – osłabione komórki nie są w stanie bronić się przed bakteriami. Rozwój tego rodzaju schorzeń zwykle jest gwałtowny, objawy pojawiają się nagle i są mocno uciążliwe. Temperatura ciała sięga 39-40 stopni Celsjusza, pojawia się mokry kaszel, ból głowy i gardła, ropna wydzielina z nosa. Często dochodzi również do powiększenia migdałków.

Jak zapobiec infekcjom?

Żeby ochronić się przed wirusami i bakteriami, warto zadbać o poprawę odporności. Pomoże w tym hartowanie się na świeżym powietrzu – uprawianie sportu lub spacerowanie, nawet przy brzydkiej pogodzie. Nie bez znaczenia będzie również dieta urozmaicona w warzywa i owoce. W sezonie jesienno-zimowym dobrze jest sięgać po przetwory z dzikiej róży (zawartość witaminy C to 1800 mg/100 g owoców), rokitnika (110 mg/100 g), czarnej porzeczki (183 mg/100 g), a także dodawać do dań natkę pietruszki i chrupać czerwoną paprykę. Sprawdzą się także produkty bogate w błonnik oraz kefiry, maślanki i jogurty z probiotykami, które pomogą utrzymać prawidłową mikroflorę bakteryjną w jelitach.

W poprawie odporności istotne jest także unikanie stresu oraz zapewnienie sobie odpowiedniej dawki snu.

Suplementacja

Ważnym elementem wpływającym na poprawę odporności jest także suplementacja, szczególnie w okresie jesieni i zimy, kiedy trudno o naturalne źródła witamin pochodzących z owoców i warzyw. Tu należy jednak wybierać takie preparaty, które wykazują kompleksowe działanie w kwestii wspomagania układu immunologicznego, a więc zawierają szczepy bakterii uszczelniające ściany jelit i uniemożliwiające namnażanie drobnoustrojów, a także witaminę C, D i cynk. Przykładem takiego preparatu jest LACTORAL® immuno, a więcej informacji na jego temat można uzyskać na stronie www.lactoral.pl.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie