Dieta – co jeść, by być zdrowym?

Racjonalne odżywianie się jest istotne dla utrzymania swojego organizmu w dobrym zdrowiu. Jednak co oznacza pojęcie „racjonalnego odżywiania się”? W poniższym tekście dowiesz się, jaką dietę wybrać, by żyć długo i zdrowo.

Dieta, nie tyko odchudzająca

Jednak zanim do tego przejdziemy, musimy pokrótce wyjaśnić czym jest dieta. Wiele osób mylnie utożsamia to słowo z odchudzaniem. Tymczasem dieta nie jest tym samym, co dieta odchudzająca. Słowo „dieta”, ze starogreckiego „styl życia”, to po prostu sposób odżywiania się. Dietą jest zarówno dieta 1000 kalorii, jak i menu oparte na fast foodzie. W pierwszym przypadku nas sposób odżywiania się polega na dostarczaniu organizmowi nie więcej niż 1000 kalorii, w drugim na spożywaniu posiłków uznawanych za niezdrowe. Jak widzisz, pojęcie „przejść na dietę”, które często używane jest w języku potocznym, jest błędne. Można „przejść na dietę kopenhaską”, „przejść na dietę pudełkową”, ale nie można ogólnie przejść na dietę, ponieważ na niej jesteśmy zawsze.

Nieskończona liczba diet

Rodzajów diet jest tak wiele, że wypisanie ich wszystkich byłoby niemal niemożliwe. Głównymi ich rodzajami są m.in. diety eliminacyjne, monoskładnikowe, białkowe, wysokotłuszczowe, warzywno-owocowe, meal replacement oraz diety autorskie. Wszystkie one dzielą się zaś na poszczególne podgrupy, do których zaliczamy m.in. dietę 1000 kalorii, kopenhaską czy norweską. Niektóre diety stosuje się w przypadku chorób czy uczuleń, inne z kolei gdy chcemy oczyścić nasz organizm lub zrzucić zbędne kilogramy. Pod tym linkiem znajdziesz diety, które ci w tym pomogą. A co jeżeli nie zależy nam na żadnym z tych celów i nie chorujemy na nietolerancję glutenu czy laktozy? Jaką dietę wtedy zastosować?

Jaka dieta dla zdrowia?

Niektórzy wciąż uważają, że zdrowe odżywianie się jest nudne, nie można się „tym” najeść, zaś same potrawy są niesmaczne. To oczywiście całkowicie błędne twierdzenie. Być może w czasach PRL i początkach XXI wieku tak rzeczywiście było, jednak dziś dieta z uwzględnieniem warzyw nie musi być męką dla naszego podniebienia. Rozwój internetu sprawił, że bez trudu możemy znaleźć w sieci przepisy na smaczne i zdrowe potrawy, które zawierają makaron, ryż, mięso oraz warzywa. Sprawdź je tu. Co więc należy zmienić w swojej diecie? Po pierwsze należy rozstać się z białym pieczywem i postawić na ciemne, najlepiej żytnie.

Kolejnym krokiem jest zwiększenie spożycia wody, która powinna wyprzeć słodzone napoje gazowane. W naszym menu powinniśmy także ograniczyć do niezbędnego minimum słodycze, fast food oraz alkohol. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że początki mogą być trudne, dlatego wykonuj małe kroczki. Zwłaszcza, że organizm może w różny sposób zareagować na zmianę diety. Jeżeli każdego dnia dostarczaliśmy mu duże ilości cukru, nagłe jego odcięcie nie odbije się dobrze na stanie naszej cery oraz ogólnym samopoczuciu. Zdecydowanie lepiej jest rozłożyć to w czasie i każdego dnia spożywać mniej cukru, aż do optymalnego poziomu. Z kolei w drugą stronę tak źle nie jest i możemy od razu zacząć „z wysokiego C”, czyli włączyć w naszą dietę warzywa i owoce – najlepiej 5 porcji każdego dnia.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie