Ból kręgosłupa po wysiłku fizycznym

Sport to zdrowie. Jednak jak we wszystkim, również i tutaj, wskazany jest umiar i dopasowanie aktywności do swoich możliwości. Czasami zdarza się, że godzinny trening, zrobiony dla zdrowia i dobrego samopoczucia, skutkuje długim dochodzeniem do siebie z powodu ostrego bólu kręgosłupa.

Dlaczego wysiłek fizyczny może spowodować ostry ból pleców?

Przyczyn może myć wiele. Od bardziej poważnych, takich jak przemieszczenie się krążka międzykręgowego (tzw. dysku), przez doznane urazy, aż do bardziej prozaicznych, takich jak niewłaściwa rozgrzewka lub wysiłek niedopasowany do możliwości organizmu. Podczas wielokrotnego powtarzania danego ruchu dochodzi do mikrourazów w mięśniach, a to z kolei może powodować stan zapalny. Ból z tym związany jest swego rodzaju obroną organizmu przed dalszym przeciążaniem układu ruchu i powinien być dla nas znakiem ostrzegawczym.

Jak można zapobiegać dolegliwościom bólowym po wysiłku?

Po pierwsze – porządna rozgrzewka. Przed rozpoczęciem zasadniczych ćwiczeń należy stopniowo i solidnie się rozgrzać. Rozgrzewka powoduje, że mięśnie stają się lepiej ukrwione i mniej podatne na urazy, a struktury więzadłowe stabilizujące stawy kręgosłupa bardziej elastyczne.

Po drugie – dopasowanie programu treningu do swojej kondycji i stanu zdrowia. Inaczej może ćwiczyć wysportowany dwudziestolatek, a inaczej czterdziestoletnia kobieta prowadząca siedzący tryb życia. Należy także wziąć pod uwagę przebyte choroby, operacje i urazy. W przypadku, gdy nie wiemy, jakie ćwiczenia są dla nas odpowiednie, warto zasięgnąć opinii fizjoterapeuty lub wykwalifikowanego trenera personalnego. Z czasem, gdy kondycja staje się coraz lepsza, można wykonywać intensywniejsze i bardziej skomplikowane ćwiczenia.

Po trzecie – nic na siłę. Jeżeli jakieś ćwiczenie jest ewidentnie za ciężkie i powoduje ból, nie wykonujmy go lub ograniczmy liczbę powtórzeń. Nie zapominajmy, że sport ma pozytywnie wpływać na dobrostan fizyczny i psychiczny. Dobór odpowiedniej dyscypliny, intensywności ćwiczeń i częstości treningów ma zbawienny wpływ nie tylko na zdrowie i sylwetkę, ale także na samopoczucie.

Co zrobić, gdy dopada nas ostry ból?

Szybką i skuteczną metodą doraźnej walki z bólem  jest zastosowanie leku przeciwbólowego i przeciwzapalnego z grupy NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych) np. tabletek z deksketoprofenem. Ważny jest także odpoczynek i powstrzymanie się od wysiłku fizycznego przez kilka dni. Sprzyja to szybkiemu powrotowi do zdrowia i zapobiega pogłębianiu się zmian zapalnych.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Nie każdy przypadek ostrego bólu kręgosłupa wymaga konsultacji z lekarzem. Jednak jeżeli dolegliwości są wyjątkowo silne, warto zgłosić się do specjalisty. Podobnie w przypadku, gdy mimo kilkudniowego stosowania leków przeciwbólowych i odpoczynku, objawy nadal się utrzymują bądź stają się bardziej uciążliwe. Szybkiej wizyty w poradni wymaga także sytuacja, gdy bólom towarzyszą zaburzenia czucia, osłabienie siły mięśniowej w kończynach, bądź zaburzenia w oddawaniu moczu i stolca. Wymienione objawy mogą bowiem świadczyć o przemieszczeniu się krążka międzykręgowego i ucisku na korzenie nerwowe.

Dołącz do naszej grupy, porozmawiaj o fitnessie, poznaj znajomych, ćwicz z nami: Fitness & Bieganie